Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

Varubrev – Nya regler

Reglerna för Postnords populära varubrev förändras och från och med 1 maj 2018 reduceras den tillåtna maxlängden från 60 till 34 centimeter medans maxvikten på 2 kilo förblir oförändrad. I samma vända försvinner också det som idag kallas för varubrev klimatekonomisk. Idag är ungefär hälften av alla varubrev som skickas för stora för att kunna delas ut i postfack och postlådor. Det stället till problem för både brevbäraren och mottagaren, för när paketet inte går in i lådan hamnar det istället hos mottagarens lokala postombud. Det resulterar i onödiga transporter och i många fall också ytterligare en dags väntan. Med hjälp av dom nya reglerna ska Postnord nu råda bot på problemet och för att underlätta arbetet för er har vi tagit fram en e-handelslåda som skräddarsytts och anpassats efter dom nya måtten. Lådan har artikelnummer 798–153 och du hittar den här. Vi förstår att dom nya reglerna kan ställa till det men det är viktigt att ha dom uppenbara fördelarna i åtanke. Att alternativet ”varubrev klimatekonomisk” tas bort betyder till exempel inte att varubreven blir mindre miljövänliga. Tvärtom faktiskt, då majoriteten av försändelserna nu kommer att minska i storlek. Då storleken inte påverkar kostnaden för ”varubrev” är det idag många som enbart använder den största tillåtna förpackning. Det innebär att små produkter ofta skickas i förpackningar som mest består av luft, något som vi nyligen tog upp och ifrågasatte i blogginlägget ”skickar ni luft”. Genom att reducera den tillåtna storleken kommer fler försändelser nu att skickas med mindre luft och mer innehåll. Det gynnar inte bara Postnord i deras arbete utan även miljön då mindre paket innebär färre...

Skickar ni luft?

Har er personal tillgång till rätt emballage och har ni verkligen koll på att det används på rätt sätt? Många företag är rent av usla på att optimera sina försändelser vilket skapar stora problem, inte bara för miljön och förpackningsekonomin utan även för varumärket. Allt för ofta stöter vi på paket som får oss att fundera på vad det egentligen är vi beställt. Ett överdimensionerat paket bäddar inte bara för sämre packekonomi och större påfrestningar på miljön utan också för en sämre upplevelse för mottagaren. Hanteringen av paketet blir besvärligare, vändorna till återvinningsstationen mer frekventa och känslan av att företaget bakom paketet inte värdesätter miljön allt mer påtaglig i takt med att medvetenheten och engagemanget gällande vår planets välmående ökar. Vi vill inte hänga ut företaget bakom förpackningen i exemplet nedan, men vad vi kan säga är att den kommer från en marknadsledande aktör inom detaljhandeln. Den överdimensionerade lådan som det lilla batteriet skickades i har plats för minst 80 likadana batterier och är därav ett bra, eller rättare sagt dåligt exempel på en bristfällig förpackningslösning. Med en mindre förpackning hade företaget kunnat reducerat emballage- och fraktkostnaden samtidigt som de hade underlättat för mottagaren och sett till att fler försändelser kunnat skickas med samma transport. En mindre förpackning hade också fått plats i brevlådan vilket då resulterat i att mottagaren sluppit resan till utlämningsstället. Det här exemplet är bara ett i mängden och ni har säkert själva varit med om många liknande. Det finns givetvis inte någon enkel lösning på problemet, men genom att sätta upp ett regelverk för hur mycket ”luft” ett företag får lov att skicka hade...

Grön El

Vi fortsätter att köpa grön el och i vårt nya avtal garanterar leverantören att 100% av energin som vi gör av med kommer att produceras via vindkraft. Förnyelsebar el är en självklarhet, men för oss är det också viktigt att den produceras under rätt förhållanden. Det är därför vi valt en leverantör som kan garantera att vår el produceras på bästa tänkbara sätt. För oss på aPak är ansvaret för vår omgivning en mycket viktig faktor i det dagliga arbetet. Vi tror på ett långsiktigt och hållbart förhållningssätt till miljö och i praktiken innebär det att vi alltid försöker att göra det bästa möjliga av varje situation. Valet av el är ett sådant exempel och istället för att köpa den billigaste elen väljer vi den el som är bäst för miljön. Att elen ska vara förnyelsebar är en självklarhet, men för oss är det också viktigt att den produceras under rätt förhållanden. Det är därför vi valt en leverantör som kan garantera att vår el produceras på bästa tänkbara sätt. Vindkraften får inte störa omgivningen och måste därför vara omsorgsfullt placerad och får t.ex. inte stå i känsliga fågelområden, Natura 2000-områden eller skyddade skogsområden.        ...

Apak – Världsmästare i förpackning

Bra så in i Norden och nu också bäst i världen. Via vår kostnadseffektiva, tidsbesparande och miljövänliga förpackningslösning SimpleSphere har vi tagit hem Worldstar, världsmästerskapet i förpackning. Det ligger hårt arbete och mycket slit bakom framtagningen av SimpleSphere och det är verkligen roligt att se när det hårda och tidskrävande arbetet ger resultat. Vi är stolta och glada över resultatet som utöver en mycket nöjd kund och en förbättrad miljösituation nu även gjort oss till världsmästare i förpackning. – Det är fantastiskt roligt och stort för oss att få vinna det här priset, säger aPaks VD Evelina Lindgren. Vi är väldigt stolta och detta var verkligen ett perfekt avslut på aPaks 100:e år! WPO – WORLDSTAR Bakom utmärkelsen står den oberoende förpackningsorganisationen World Packaging Organisation (WPO), som årligen utser världens främsta förpackningslösningar. BAKGRUND I nära samarbete med Volvo Cars och Mondi Wellpappe Ansbach har vi tagit fram förpackningslösningen SimpleSphere. Förpackningslösning används vid transporter av motorhuvar från Sverige till Kina. Tidigare skickades motorhuvarna i träemballage som innebar stora påfrestningar för personalen, miljön, ekonomin och inte minst effektiviteten på anläggningarna. Arbetet som krävdes vid resning, montering och nedmontering av emballaget involverade tunga lyft, spikborttagning, skruvdragning och andra betungande och tidskrävande förlopp. RESULTATET Med hjälp av SimpleSphere har vi kunnat reducerat hanteringstiden kraftig, både före och efter transport och vi har på samma gång också eliminerat det tunga och krävande arbetet som tidigare belastade personalens hälsa. Vidare har förpackningslösningen sänkt omkostnaderna, frigjort ytor och personal hos Volvo Cars och minskat miljöpåverkan kraftigt genom introduktionen av ett helt nytt sätt att kombinera Zerust Ecxor VCI teknologi för att uppnå de nya höga kraven, containeranpassning...

I år sker julhandeln på nätet

Den svenska e-handeln fortsätter att växa och för e-handlarna är förberedelserna inför den hektiska julhandeln redan i full gång. För i år spås e-julhandeln krossa alla tidigare försäljningsrekord och totalt väntas svenskarna handla julklappar för över 6,4 miljarder kronor via e-handeln. Enligt E-barometern som tas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research har e-handelstillväxten under årets första nio månader uppgått till 17% och redan under sommaren låg volymerna i nivå med den normala julhandeln. Vid årets slut beräknas den totala försäljningen uppgå till 68 miljarder kronor och allt tyder på att det blir en hektisk period för e-handlarna och transportörerna i juletid. I E-barometern berättar Postronds VD Anders Holm om deras planer för att säkra upp inför den stegrande julhandeln. Vi har anslutit fler ombud, stärkt kapaciteten hos befintliga ombud så att de kan serva fler kunder parallellt. Vi anställer fler medarbetare i hela landet, vi inför lördagsleverans till ombud i storstäderna, vi kommer att köra hemleverans till kunder på lördagarna om det skulle behövas (i områden där det finns underlag för det), vi sorterar varor på söndagarna, och sätter in extra transporter, skriver Anders Holm i dagens rapport.” – Anders Holm Allt tyder på att det blir en ovanligt hektisk jul och vi vill därför uppmana alla e-handlare att beställa emballaget i tid. Det kommer att gå åt mycket emballage och vi garanterar att det kommer att vara tillräckligt stressigt utan vetskapen om att dom sista förpackningarna också håller på att ta slut. Beställningen lägger ni snabbast och smidigast via vår e-handel där ni får tillgång till hela vårt standardutbud samt eventuella kundunika priser och artiklar....

IT-miljön

Det är få saker i vår arbetsvardag som kan få oss att koka av ilska som när skrivaren inte vill ge oss vår utskrift, när datorn vägrar att starta eller när det var evigheter sedan dokumentet sparades och vi möts av meddelandet ”programmet har slutat fungera”… Det är lätt att ta tekniken för givet och när vårt fulla fokus ligger på att lösa en arbetsuppgift finns en ”blåskärmsdrabbad” dator eller en bråkig skrivare sällan med i beräkningen. Det är troligtvis därför de IT-relaterade problemen väcker så starka känslor hos oss och de blir inte direkt mindre påtagliga när vi inser att vi inte själva kan lösa problemet. Den ”digitala frustrationen” kan verkligen få oss att koka av ilska och den lämnar också en bitter eftersmak som stjäl vårt fokus, vår energi och vår förmåga att prestera på topp, långt efter det att den initiala ilskan minskat. På aPak är vi övertygade om att IT-miljöns inverkan på företagets effektivitet är större än vad många tycks tro. De sporadiska avbrotten och de dagliga frustrationsmomenten påverkar medarbetarnas förmåga att presentera på topp och vi tror därför att det är svårt att ligga i framkant om inte IT-miljön gör det. En välfungerande IT-miljö är fundamental, men på aPak har vi också valt att se IT-miljön som en strategisk möjlighet snarare än en fundamental förnödenhet. I ett stort projekt har vi nyligen flyttat över våra tjänster till ”molnet” vilket bland annat medfört en ökad flexibilitet och en stabilare och effektivare vardag för våra medarbetare. Vi har också utvecklat och implementerat nya system och program som hjälper och underlättar arbetet för våra medarbetare. I en...

Ett gemensamt lyft för miljön

Intresset för vår ”gröna låda” var stort under lanseringsdagarna på Ica Maxi i Partille. Så stort att det redan efter några timmar var dags att skicka efter fler lådor för att kunna tillgodose behovet. Under den 16:e och 17:e oktober var vi på plats på Ica Maxi i Partille för att lansera vår nya förpackningslösning. Intresset och engagemanget från besökarna var stort och det var väldigt många som passade på att testa vår nya låda. Vid en första anblick verkade de tillfrågade också nöjda med upplevelsen. Syftet med lådan, som vi tagit fram tillsammans med Ica Maxi i Partille är att reducera den ohållbara förbrukningen av plast- och papperspåsar. Du kan läsa mer om vår finurliga låda och dess fördelar i blogginlägget, Ett lyft för miljön. Från och med idag är lådan ett stående alternativ till bärkassen på Ica Maxi i Partille och ni hittar den i nära anslutning till entrén. Vi vill tacka ICA för ett fantastiskt jobb under lanseringen men mest av allt vill vi tacka ICAs härliga kunder som tog emot den ”gröna lådan” med öppna armar.  ...

Ett lyft för miljön

Tillsammans med ICA Maxi i Partille har vi tagit fram en lite grönare lösning för kundernas matvaror. Förpackningslösningens syfte är att sänka förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror. Konsumtionen av plast- och papperspåsar är ett globalt problem som påfrestar planetens välmående. För att motverka problemet har APak och ICA Maxi i Partille tagit fram konceptet ”ett lyft för miljön” vars syfte är att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunderna. ”Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Med ”ett lyft för miljön” hoppas vi istället på att fler får upp ögonen för ”slit och släng” problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång. –  Patrik Hansen, projektledare på aPak Konceptet ”ett lyft för miljön” består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, kundvagnsanpassad och enkel att vika ihop för att på så sätt ta mindre plats när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel mycket lång och tanken är att lådan ska kunna användas under långa perioder. ”Det primära målet för projektet ”ett lyft för miljön” är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygade om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de...

Höj smaken med rätt förpackning

Visste du att förpackningen har en stark inverkan på hur vi upplever smaken? Den välrenommerade beteendevetaren Charles Spencer har publicerat flera studier som påvisar den starka relationen mellan smak och paketering. I studierna kommer Charles Spencer bland annat fram till att kaffe smakar dubbelt så intensivt när det serveras i en mugg istället för ett klart glas, att cola smakar betydligt sötare i en röd burk och att kakorna blir krispigare när de presenteras på en ruggad eller texturerad yta. I en annan studie kommer Charles också fram till att en yoghurtförpackning med adderad vikt får yoghurten att upplevas som 25 % fylligare. En tilltalande förpacknings förmåga att bättra på försäljningssiffrorna är vida känd men det är inte fullt lika många som känner till dess starka inverkan på innehållet. Genom att välja rätt förpackning kan ni locka till er fler kunder, men ni kan också se till att kunden får en smakrikare upplevelse utan att addera några onödiga...

Den ätbara framtiden

Den tilltagande kunskapen om konsumtionens negativa inverkan på miljön har fått fart på utvecklingen mot en grönare framtid. Det har fört med sig en rad nya och spännande material med stora potential inom förpackningsbranschen. De nya materialen är helt biologiska, nedbrytbara och i vissa fall till och med ätbara. Varje år slängs kopiösa mängder hushållsavfall och det är verkligen skrämmande att se hur snabbt våra återvinningskärl fylls och än mer skrämmande är det att följa dess negativa inverkan på miljön. Klimatrapporterna som inkommer från världens alla hörn har en gemensam slutsats och det är att någonting måste göras. Men vem är det som ska ta hand om problemet? Ligger ansvaret på privatpersonen, företaget eller myndigheterna? Vi har givetvis inte något absolut svara på frågan men vi tror att lösningen ligger i det kollektiva, där problemen löses stegvis via en rad olika sanktioner från privatpersoner, företag och myndigheter i en sund symbios. Det nya EU direktivet vars syfte är att reducera användningen av plastpåsar är ett bra exempel och med liknande direktiv kan vi reducera och i bästa fall eliminera de värsta miljöbovarna i framtiden. För nå hela vägen fram måste vi dock också hitta bättre och mer miljövänliga alternativ. Flera spännande alternativ är under utveckling och några finns faktiskt att tillgå redan nu. Ett spännande exempel kommer från företaget Loliware som tagit fram en ätbar, smakrik och helt naturlig bägare för dryck och efterrätter. Den glasliknande bägaren finns i flera olika smaker och innehåller bland annat sjögräs, frukt och grönsaker. Bägaren bryts därför ner som vilken annan mat som helst i kroppen och skulle den istället hamna i naturen...
Sida 1 av 1112345...10...Sista »