Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

Ett gemensamt lyft för miljön

Intresset för vår ”gröna låda” var stort under lanseringsdagarna på Ica Maxi i Partille. Så stort att det redan efter några timmar var dags att skicka efter fler lådor för att kunna tillgodose behovet. Under den 16:e och 17:e oktober var vi på plats på Ica Maxi i Partille för att lansera vår nya förpackningslösning. Intresset och engagemanget från besökarna var stort och det var väldigt många som passade på att testa vår nya låda. Vid en första anblick verkade de tillfrågade också nöjda med upplevelsen. Syftet med lådan, som vi tagit fram tillsammans med Ica Maxi i Partille är att reducera den ohållbara förbrukningen av plast- och papperspåsar. Du kan läsa mer om vår finurliga låda och dess fördelar i blogginlägget, Ett lyft för miljön. Från och med idag är lådan ett stående alternativ till bärkassen på Ica Maxi i Partille och ni hittar den i nära anslutning till entrén. Vi vill tacka ICA för ett fantastiskt jobb under lanseringen men mest av allt vill vi tacka ICAs härliga kunder som tog emot den ”gröna lådan” med öppna armar.  ...

Ett lyft för miljön

Tillsammans med ICA Maxi i Partille har vi tagit fram en lite grönare lösning för kundernas matvaror. Förpackningslösningens syfte är att sänka förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror. Konsumtionen av plast- och papperspåsar är ett globalt problem som påfrestar planetens välmående. För att motverka problemet har APak och ICA Maxi i Partille tagit fram konceptet ”ett lyft för miljön” vars syfte är att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunderna. ”Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Med ”ett lyft för miljön” hoppas vi istället på att fler får upp ögonen för ”slit och släng” problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång. –  Patrik Hansen, projektledare på aPak Konceptet ”ett lyft för miljön” består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, kundvagnsanpassad och enkel att vika ihop för att på så sätt ta mindre plats när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel mycket lång och tanken är att lådan ska kunna användas under långa perioder. ”Det primära målet för projektet ”ett lyft för miljön” är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygade om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de...

Höj smaken med rätt förpackning

Visste du att förpackningen har en stark inverkan på hur vi upplever smaken? Den välrenommerade beteendevetaren Charles Spencer har publicerat flera studier som påvisar den starka relationen mellan smak och paketering. I studierna kommer Charles Spencer bland annat fram till att kaffe smakar dubbelt så intensivt när det serveras i en mugg istället för ett klart glas, att cola smakar betydligt sötare i en röd burk och att kakorna blir krispigare när de presenteras på en ruggad eller texturerad yta. I en annan studie kommer Charles också fram till att en yoghurtförpackning med adderad vikt får yoghurten att upplevas som 25 % fylligare. En tilltalande förpacknings förmåga att bättra på försäljningssiffrorna är vida känd men det är inte fullt lika många som känner till dess starka inverkan på innehållet. Genom att välja rätt förpackning kan ni locka till er fler kunder, men ni kan också se till att kunden får en smakrikare upplevelse utan att addera några onödiga...

Den ätbara framtiden

Den tilltagande kunskapen om konsumtionens negativa inverkan på miljön har fått fart på utvecklingen mot en grönare framtid. Det har fört med sig en rad nya och spännande material med stora potential inom förpackningsbranschen. De nya materialen är helt biologiska, nedbrytbara och i vissa fall till och med ätbara. Varje år slängs kopiösa mängder hushållsavfall och det är verkligen skrämmande att se hur snabbt våra återvinningskärl fylls och än mer skrämmande är det att följa dess negativa inverkan på miljön. Klimatrapporterna som inkommer från världens alla hörn har en gemensam slutsats och det är att någonting måste göras. Men vem är det som ska ta hand om problemet? Ligger ansvaret på privatpersonen, företaget eller myndigheterna? Vi har givetvis inte något absolut svara på frågan men vi tror att lösningen ligger i det kollektiva, där problemen löses stegvis via en rad olika sanktioner från privatpersoner, företag och myndigheter i en sund symbios. Det nya EU direktivet vars syfte är att reducera användningen av plastpåsar är ett bra exempel och med liknande direktiv kan vi reducera och i bästa fall eliminera de värsta miljöbovarna i framtiden. För nå hela vägen fram måste vi dock också hitta bättre och mer miljövänliga alternativ. Flera spännande alternativ är under utveckling och några finns faktiskt att tillgå redan nu. Ett spännande exempel kommer från företaget Loliware som tagit fram en ätbar, smakrik och helt naturlig bägare för dryck och efterrätter. Den glasliknande bägaren finns i flera olika smaker och innehåller bland annat sjögräs, frukt och grönsaker. Bägaren bryts därför ner som vilken annan mat som helst i kroppen och skulle den istället hamna i naturen...

Scanstar – Nordiska mästare i förpackning

Så var vi nordiska mästare i förpackning på nytt. Via vår kostnadseffektiva, tidsbesparande och miljövänliga förpackningslösning SimpleSphere har vi tagit hem Scanstar, det nordiska mästerskapet i förpackning. Det ligger mycket arbete bakom framtagningen av SimpleSphere och det är verkligen roligt att se när det hårda och tidskrävande arbetet uppmärksammas och uppskattas. Vi är stolta och glada över resultatet som utöver en mycket nöjd kund och en förbättrad miljösituation nu även gett oss den fina stjärnan från Scanstar. BAKGRUNDEN I nära samarbete med Volvo Cars och Mondi Wellpappe Ansbach har vi tagit fram förpackningslösningen SimpleSphere. Förpackningslösning används vid transporter av motorhuvar från Sverige till Kina. Tidigare skickades motorhuvarna i träemballage som innebar stora påfrestningar för personalen, miljön, ekonomin och inte minst effektiviteten på anläggningarna. Arbetet som krävdes vid resning, montering och nedmontering av emballaget involverade tunga lyft, spikborttagning, skruvdragning och andra betungande och tidskrävande förlopp. RESULTATET Med hjälp av SimpleSphere har vi kunnat reducerat hanteringstiden kraftig, både före och efter transport och vi har på samma gång också eliminerat det tunga och krävande arbetet som tidigare belastade personalens hälsa. Vidare har förpackningslösningen sänkt omkostnaderna, frigjort ytor och personal hos Volvo Cars och minskat miljöpåverkan kraftigt genom introduktionen av ett helt nytt sätt att hantera rostskydd, containeranpassning och genom användningen av lättare och bättre material. SimpleSphere är en revolutionerande förpackningslösning som lyckats förbättrat förpackningsprocessens alla steg. JURYNS MOTIVERING “Very efficient transport packaging solution for delivering car parts. This cost-efficient solution is easy to work with, you don’t need tools to open it and also the handling system is good and modern. The package saves storage space when not erected and also...

Älskade, hatade påse

Våra världshav fortsätter att fyllas med plast och om vi inte drar i handbromsen kommer de snart att innehålla mer plast än fisk. Många har pekat ut plastpåsen som den stora boven och för att reducera förbrukningen har ett nytt EU direktiv trätt i kraft. Det nya direktivet, som trädde i kraft den 1 juni 2017 innebär att alla som ger ut eller säljer plastbärkassar måste informera om plastbärkassens miljöpåverkan och fördelarna som följer av en minskad förbrukning. För att uppfylla direktivet behöver utgivaren också informera om åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen. Det gemensamma målet för direktivet är att minska användningen till max 40 plastpåsar per person och år till 2025. Så vad kan du, vi och alla andra göra för att rädda havet? DET ENKLA SVARET Det enkla svaret är lätt och slätt att använda mindre påsar, premiera återanvändning och se till att påsarna som används hamnar i rätt återvinningskärl. Plastpåsarna som säljs i Sverige är framtagna i mycket slitstark polyetenplast och kan därför användas flera gånger innan de behöver kasseras. När det är dags för återvinning erbjuder Sveriges välutvecklade återvinningshantering nästan alltid en återvinningsstation runt hörnet och insatsen och uppoffringen som krävs för att göra stor skillnad, är därför väldigt liten. På vår sida jobbar vi aktivt för att påverka kvalitén och produktionen genom att ställa hårda krav på våra leverantörer. På så sätt kan vi säkerhetsställa att våra produkter är producerade på bästa möjliga sätt. Det viktigaste miljöarbetet för oss ligger dock inte råmaterialet utan i framtagningen av optimerade förpackningslösningar. Genom att välja rätt material, effektivare förpackningar, bättre logistik och bättre förpackningsprocesser kan...

En förpackningsfri framtid?

För ganska exakt ett år sedan skrev vi om den första förpackningsfria butiken på skandinavisk mark. Nu har trenden tagit sig över sundet och sedan hösten 2016 finns det en förpackningsfri butik i Malmö. Butiken som går under namnet Gram öppnades under hösten 2016 och säljer idag 175 olika produkter. I det ekologiska utbudet hittar kunderna allt från skafferi och oljor till kroppsvård och kryddor. Till skillnad från den sedvanliga matbutiken är råvarorna däremot inte förpackade i plast, papper och kartong utan ligger istället fritt varpå tanken är att kunden själv ska plocka med sig förpackningarna till butiken. Den förpackningsfria trenden växer inte bara i norden utan i hela västvärlden och inom kort kommer ytterligare en förpackningsfri butik att slå upp portarna på svensk mark. Butiken heter Waste Less och kommer att öppnas i Stockholm under 2017. Så frågan är om de förpackningsfria livsmedelsbutikerna har en chans blir den nya standarden inom de närmsta 10 år? Troligtvis inte. Även om vi verkligen gillar konceptet tror vi inte på det i praktiken, i alla fall inte på det sätt som det är utformat idag. I ett samhällsklimat där vi hela tiden vill ha mer att välja på och där vi köper mer halvfabrikat än tidigare blir steget mot lösviktshandeln allt större. Allt ska gå fort, allt ska vara lätt och ju mindre tid och energi vi behöver lägga, desto bättre. Så ser det i alla fall ut för de flesta och den trenden går inte direkt hand i hand med den förpackningsfria filosofin som helt enkelt är för omständlig och tidskrävande för gemene man. De är många som redan nu har...

Förhandlingspodden – Evelina Lindgren

I det senaste avsnittet av Förhandlingspodden som drivs av advokatbyrån MAQs berättar vår VD, Evelina Lindgren om hur hon går till väga för att nå en lyckad förhandling. Under intervjun som genomförs av advokaten Carl Fhager berörs löneförhandlingar, omplaceringar och förhandlingar med facket. Ett mycket intressant avsnitt för på båda sidor av förhandlingsbordet, missa inte...

Mat på nätet ger en bättre miljö

En förbättring av miljösituation kräver ofta en ansträngande insats eller någon form av uppoffring, men du behöver inte kedja fast dig i ett träd, sticka dina egna kläder eller börja äta bark för att göra skillnad för miljön. För att minska din miljöpåverkan kan det räcka med något så enkelt som att handla rätt mat via nätet. Sanningen är att många av lösningarna för en bättre miljö finns mitt framför näsan på oss. Att anamma dem behöver inte heller vara så komplicerat och problematiskt som man lätt kan tro. De två största bovarna i vardagen hör dessutom till de som är lättast och snabbast att påverka, nämligen konsumtionen av nötkreatur och transport. De båda kategorier kan du bland annat påverka genom att handla rätt mat på nätet. När du handlar mat på nätet transporteras varorna direkt hem till dig vilket resulterar i att den sedvanliga transporten mellan huvudlager och butik uteblir. Hemtransporten samkörs också med andra kunder i närheten vilket resulterar i att transporten blir miljövänligare eller åtminstone lika miljövänlig som om du själv skulle köra fram och tillbaks till affären. I en simulering från WSP analys & strategi som genomfördes i Göteborg fick man fram ett svar som visar att koldioxidutsläppen kan mer än halveras om man handlar mat på nätet i stället för att åka till en butik. Det är dock inte bara de minskade transporterna som bidrar till att e-handeln är ett bättre alternativ för miljön. Direktleveranserna resulterar i att mindre emballage förbrukas och med ett stort centralt lager kan antalet matbutiker också reduceras. Att driva en kundorienterad matbutik är ineffektivt ur ett miljöperspektiv. Till skillnad från ett effektivt...

E-handeln blev precis lite mer användarvänlig!

Vi har uppdaterat vår e-handel och denna gång har vi lagt kraft på användarvänlighet. Vårt mål är att e-handeln ska vara ett bra alternativ för alla våra kunder och för att realisera detta i praktiken genomför vi kontinuerliga uppdateringar och förbättringar i e-handeln utefter era önskemål och våra idéer. Har du önskemål, något du stör dig på eller något som du skulle vilja att vi förbättrar eller förändrar? Hör då av dig till oss så att vi kan bli bättre. Vi tar alltid din feedback och dina önskemål på största möjliga allvar och eftersom vi tycker illa om långa beslutsvägar och byråkrati i allmänhet ber vi dig ta kontakt direkt med vår webmaster (peter.borgelov@apak.se). På så sätt kan du framföra dina önskemål och få svar på dina frågor direkt. Nedan hittar du några av nyheterna som var med i vår senaste uppdatering. Tydligare pris Du kan nu föra muspekaren över ”styckpriset” i matrisen för att ta reda på vad en hel förpackning kostar. Du känner väl också till att du sedan tidigare kan föra muspekaren över värdet i kolumnen ”Pall” och ”Levtid” för att få mer information? Mindre irritation Vi misstänker att du någon gång stört dig på att du ”åker” högst upp på sidan när du lägger en produkt i kundvagnen. Vi är därför glada att kunna meddela att det förfarandet nu är ett minne blott. När du placerar en produkt i kundvagnen stannar du nu kvar på samma ställe och får istället ett litet meddelande till vänster om köpknappen med texten ”produkten har lagts till i kundvagnen”. Fler inloggningar Nu kan vi äntligen erbjuda flera inloggningar för en och samma...
Sida 1 av 1012345...10...Sista »